dag 17, Chateau Porcien-Bazancourt, dinsdag 3 april, 22 km.

3 april 2018 - Château-Porcien, Frankrijk

Hallo allemaal,
In de gemeentelijke herberg van Chateau Porcien geslapen in dezelfde soort bedden als Piet vorig jaar had in Hautville. Dezelfde bijgeluiden als je jezelf omdraaide in bed. Voor de
rest was het een geweldig onderkomen met alles erop en eraan.
Gelijk aan het begin van de tocht een regenbuitje. Toch maar even de poncho's en beenkappen aangedaan. Was geen overbodige luxe want we hadden ook even een stukje over landbouwwegen gelopen en daar werd alles niet schoner op. De rest van de route hebben we weer via de kleine asfaltwegen gelopen.
In het dorpje St. Loupe en Champagne werden we aangesproken door, wat later bleek, een 86-jarige mevrouw die ons uitnodigde voor een kopje koffie. Aangezien er op deze route nergens geen koffietent open was sloegen wij dat aanbod niet af.
Wij hoefden onze schoenen niet uit te doen dat wilde ze absoluut niet. Wij hebben dat toch maar gedaan want dat zou wel heel ondankbaar zijn geweest. Er zat een kuub klei, of iets minder, aan onze schoenen.
De kachel was aan en de koffie en een schaal vol koekjes en snoepjes werd op tafel gezet.
Ze wist dat er op deze route voor de pelgrims nergens geen plaats was om koffie te drinken dus als ze pelgrims zag riep ze die binnen. Hoe vriendelijk kunnen mensen toch zijn.
Na deze verrassing onze weg vervolgd richting Bazancourt. In een bosperceel was de grond bezaaid met anemonen. Zoveel bij elkaar hadden we nog niet gezien.
Vandaag iets meer wild gezien dan andere dagen.Eerst een haas. Pasen was voorbij dus die was afgewerkt. Vervolgens 2 patrijzen die uit het koolzaadveld vlogen. Even verder over een afstand van 5 kilometer lagen er drie dassen dood langs de weg. Komende dagen wordt het toch warm weer en dan hebben we toch geen das meer nodig.
In Bazancourt bij het gemeentehuis de sleutel van de pelgrimsherberg opgehaald en een stempel in ons pelgrimspaspoort laten zetten.
Het overnachtingslokaal was gevestigd in een ruimte van het plaatselijk theather waar vroeger de artiesten zich konden voorbereiden op hun optreden. Vanuit onze ruimte konden we zo het podium oplopen. Er waren douches en wc's en de electrische kachels verwarmden goed en dit alles voor 0 euro.
De plaatselijke eetgelegenheden waren gesloten. De meesten zijn wel tussen de middag open voor een "menu de jour ". De supermarkt was voorgoed gesloten.
Dus naar de bakker voor een vers stokbrood, naar een cafe voor een fles wijn en de plaatselijke slager voor een stuk lekkere zelfgemaakte pate.
Dat was ons diner voor vanavond en terwijl we zaten te eten kregen we de eerste onweersbuien pas die ze voor deze dag voorspeld hadden. Mooi toch.
Morgen weer een nieuwe dag. Welterusten.
C. en A.

1. Jasper:
    3 april 2018
    Wauw, wat een mooie ontmoetingen. Die met die levende mevrouw dan tenminste. Ik hoop dat jullie voor het slapen gaan nog even elkaar een prove-voorstelling geven! Welterusten, x van ons
  2. Piet en Diny:
    3 april 2018
    Mooi toch, die ontmoetingen. Wij waren op 8 April in Bazantcourt en op 9 April in Reims. In Bazancourt troffen we de Nederlander René waar we later veel mee samen lopen. En... het weer gaat veranderen!!
  3. Nol van Zoest:
    3 april 2018
    Mooi dat toneel. Kun je eindelijk eens een keer optreden. En die dassen ??? Je weet hoe ik daar over denk ... Groeten ook aan Coby
  4. Anny Biemans:
    3 april 2018
    Wat een mooie verhalen toch weer iedere dag! Een genot om te lezen!
    Hopelijk wordt het bij jullie ook mooi weer, net zoals bij ons nu!
    Groetjes van ons.
  5. Jan en Elise:
    3 april 2018
    Elke dag weer leuk om jullie verhalen te lezen. Wat een lief koffievrouwtje! Elke dag weer een nieuw avontuur. Geniet ervan.
  6. Coby en Andre van Roij:
    4 april 2018
    hoi even wat te lachen voor de volgende regenbui gister was ik op het toilet toen Naomi riep oma ben je klaar ik moet zo nodig ik riep ja hoor kom maar ,ze deed de deur open en bleef met verbaasde ogen kijken naar wat ik aan het doen was [de haakjes van mijn corselet sluiten ]en riep toen oma !!!!draag jij nog steeds 'n rompertje????
  7. Kees van Doorn:
    4 april 2018
    Gisteren op de mailinglst aangemeld. We zijn weer even in Nederand na een winter verblijf van 3 maanden in de Algarve. We gaan weer zsm terug. We hebben al wat huizen bekeken en hebben contact met makelaars. Prachtig leven daar. Nu gaan we jullie verder volgen en Jan en Elise in Zuid Amerika. ZD01 all over the world. Suc6 met detocht.
  8. Rieky arts:
    4 april 2018
    Geniet van jullie verhalen en foto'staat !!! Wens je wel wat beter weer. Graag Rieky